HubSpot er en alt-i-ett-plattform for å jobbe effektivt og målrettet med digital markedsføring, salg og kundeservice. HubSpot startet opp i 2006 og er nå blant de raskest voksende MarTech (Marketing Technology)-selskapene i verden med mer enn 100.000 kunder i over 120 land. Likevel er det ikke før de siste årene at det norske markedet virkelig har fått øynene opp for plattformen.

MarTech i Norge

MarTech er de teknologier og plattformer bedrifter bruker i sitt markedsføringsarbeid for å effektivisere og strømlinjeforme kundereisen. ANFOs annonsørrapport fra 2020 viser at også norske markedsførere nå satser for fullt på markedsføringsteknologi.

Rapporten viser videre at norske bedrifter planlegger å bruke mer penger på markedsføringsteknologi fremover, hvor digitale analyseverktøy og markedsautomatisering er der de vil satse desidert mest. 

Norsk næringsliv har tradisjonelt hengt noe bakpå når det kommer til å ta i bruk ny teknologi, særlig sammenlignet med større markeder som for eksempel USA. Salg innen B2B har typisk vært tradisjonelt og relasjonsbasert, og overraskende mange norske bedrifter bruker fortsatt Excel-ark, notatblokk eller post-it for å holde styr på kunder og prosesser. Dette kan fungere greit i noen tilfeller, men bedriften blir fort veldig sårbar dersom en nøkkelansatt slutter. Dette kan forklare hvorfor vi først nå virkelig har fått øynene opp for effektive, digitale løsninger og ønsker å satse mer på teknologi som MarTech. 

 

Norsk næringslivs’ viktigste MarTech-partnere

Av undersøkte bedrifter anses veletablerte Microsoft, Adobe og Salesforce som deres viktigste partnere innen markedsføringsteknologi. Likevel dukker HubSpot opp som en utfordrer med sine 1 %. Det var ikke før rundt 2014 at plattformen ble profesjonelt tatt i bruk her til lands, og nå anser altså 1 % av norske bedrifter HubSpot som sin viktigste partner på markedsføringsteknologi. Denne éne prosenten høres kanskje lite ut, men sett opp imot sine veletablerte konkurrenter representerer dette et viktig vendepunkt. Det indikerer en start og tyder på at HubSpot er kommet for å bli i Norge.

Rapporten viser også at kunnskapsnivået internt er den største frustrasjonen når det er snakk om kjøp av teknologien – som kan forklare hvorfor Norge har ligget noe etter når det kommer til HubSpot. Det å navigere seg rundt i det mange vil anse som et kaos av ulike plattformer kan være utfordrende. Men, er det noe godt som er kommet ut av det siste året, så er det nettopp det at vi er blitt tilpasningsdyktige.

Å bytte system er heller ikke noe man ønsker å gjøre noe oftere enn man må, så fallhøyden ved å velge feil kan potensielt bli stor. Mange vil derfor velge et verktøy de kjenner til fra før, og gjerne til og med har brukt selv tidligere. Det er ikke før de senere årene at det har dukket opp norske byråer spesialisert på HubSpot, som kan være med på å redusere friksjonen rundt manglende kunnskap om plattformen.

 

Vil du vite mer om HubSpot? Ta en prat med oss da vel!

 

HubSpot er en alt-i-ett-plattform

HubSpot startet som et verktøy for automatisering av markedsaktiviteter – og har nå vokst til å bli en kraftig alt-i-ett CRM-plattform som hjelper selskaper med å strømlinjeforme markedsføring, salg og kundeservice. 

 

– Marketing, sales, and service software that helps your business grow without compromise. Because “good for the business” should also mean “good for the customer". HubSpot

 

Inbound marketing er fundamentet i HubSpot og dreier seg om å tiltrekke de mest lønnsomme kundene ved hjelp av målrettede, salgsfremmende aktiviteter. Metodikken er best egnet for B2B, som gjerne er kjennetegnet av lenger og mer komplekse kjøpsprosesser. Som igjen betyr et annet behov for kommunikasjon. Teknologien HubSpot danner et viktig fundament, og kombinert med en målrettet strategi som inbound marketing kan du ta din bedrift til nye høyder.

Book et uforpliktende møte med oss her